Bestaanszekerheid heeft een prijs
Dinsdag 9 april 2024Bestaanszekerheid: het woord eindigde op de tweede plaats bij de verkiezing van het woord van het jaar in 2023. En het is nog steeds zeer actueel. Ook in de uitvaartbranche, waar druk overlegd wordt om te komen tot een nieuwe cao.
Aan de cao-tafel heeft het woord bestaanszekerheid trouwens twee gezichten. Bestaanszekerheid voor medewerkers maar ook voor werkgevende bedrijven. Uit alle statistieken blijkt dat het aantal bedrijven in de uitvaartzorg met personeel in dienst, gestaag daalt. Inmiddels heeft 77% van de uitvaartondernemers geen mensen meer in dienst.
Voor individuele bestaanszekerheid is het hebben van een baan vaak van groot belang. En dat je voor het werk een salaris krijgt waar je van rond kan komen. Bestaanszekerheid gaat dus om salaris én werkgelegenheid.
Of die werkgelegenheid in stand blijft, draait uiteindelijk om de vraag: Is je klant bereid een eerlijke prijs te betalen voor je producten en diensten? Dat roept de volgende gewetensvragen en marketinguitdagingen op:
- Hoe verkoop jij je prijzen en prijsverhogingen?
- Wat kunnen we als branche gezamenlijk doen om de prijsbeleving te optimaliseren?
- Betaal jij je leveranciers een eerlijke prijs?
Lastige punten in een wereld waar Temu- en Action-prijzen de standaard lijken te zijn. Maar we moeten hiermee aan de slag als we als branche goed willen blijven voor onze klanten en medewerkers.
Reacties