BGNU & Verbond van Verzekeraars: betere samenwerking in de keten
Woensdag 29 juni 2022
BGNU vindt dat heldere en duidelijke voorlichting aan nabestaanden een essentieel onderdeel is van het regelen en verzorgen van de uitvaart. Uitvaartondernemers en uitvaarverzekeraars gaan hun onderlinge communicatie en samenwerking daarom verder verbeteren.
Er komen kortere en duidelijkere reactietermijnen ten behoeve van een tijdige en goede voorlichting aan nabestaanden. Een en ander is vastgelegd in een geactualiseerd protocol dat Branchevereniging Gecertificeerde Nederlandse Uitvaartondernemingen (BGNU, namens gecertificeerde uitvaartondernemers) en het Verbond van Verzekeraars (namens natura-uitvaartverzekeraars) op 29 juni jl. hebben ondertekend.
Duidelijkheid voor nabestaanden
,,Dit biedt houvast aan onze leden, maar vooral duidelijkheid voor nabestaanden. Dat is essentieel in een zo’n emotioneel proces, dat ontstaat bij een overlijden’’, aldus voorzitter David Meiboom van BGNU. ,,Goede gegevensuitwisseling is met name van belang om ervoor te zorgen dat nabestaanden weten waar ze aan toe zijn, als ze de uitvaart bij een andere ondernemer willen laten verzorgen dan bij de eigen natura-verzekeraar’’, vult directeur Harold Herbert van het Verbond van Verzekeraars aan.
Financiële gevolgen van uitvaart los van natura-verzekeraar
Bij een natura-uitvaartverzekering zegt de verzekeraar bij het overlijden van de verzekerde een dienstenpakket toe dat kosteloos wordt verzorgd. Als een klant kiest voor een uitvaart bij een derde partij, kan dat financiële gevolgen hebben. Herbert: “De klant moet tijdig inzicht hebben in de financiële gevolgen van zijn keuze zodat er geen teleurstelling kan ontstaan tussen wat hij verwacht, wat de uitvaartondernemer aanbiedt en wat de natura-uitvaartverzekeraar vergoedt’’.
Binnen 24 uur duidelijkheid
In het protocol is nu onder meer opgenomen dat een begroting binnen 24 uur nadat de informatie is ontvangen van de natura-uitvaartverzekeraar door de uitvaartondernemer gedeeld moet worden met de opdrachtgever, zodat deze nog een keuze kan maken welke uitvaartverzorger hij de uitvaart laat verzorgen. Die reactietermijn geldt ook in het weekeinde. Ook is op hoofdlijnen vastgelegd welke werkzaamheden en diensten deel uit mogen maken van het basistarief.
“Het is in het belang van onze leden dat zij sneller duidelijkheid krijgen over de gevolgen van de verzekering, maar nu ook beter weten hoe de financiële afwikkeling plaatsvindt. Positief dat we met het Verbond hebben afgesproken om met elkaar in gesprek te blijven. Dit komt de nabestaanden alleen maar ten goede”, aldus David Meiboom.
Meer informatie over het Protocol Transparantie uitvaartondernemers en natura-uitvaartverzekeraars lees je in deze informatiepagina van BGNU.
Reacties