Campagne ‘Data na de dood’
Donderdag 12 december 2024Om Nederlanders bewust te maken van wat zij online achterlaten heeft de Alliantie Digitaal Samenleven de campagne ‘Data na de dood’ gelanceerd.
Feiten over de digitale nalatenschap
- Ruim 80 procent van de Nederlanders (14,3 miljoen mensen) gebruiken sociale media en hebben dus een digitale nalatenschap.
- 85 procent van de Nederlanders heeft zijn digitale nalatenschap niet geregeld.
- 70 procent van de Nederlanders heeft zelfs nog nooit van het begrip ‘digitale nalatenschap’ gehoord.
- Meer dan de helft van de nabestaanden die te maken hadden met een digitale erfenis, geeft aan dat het niet eenvoudig is om die af te wikkelen.
- 77 procent van de Nederlanders vindt dat er aanvullende regels moeten komen voor de digitale nalatenschap.
Data na de dood
Veel mensen realiseren zich niet hoeveel online accounts zij in de loop der jaren hebben verzameld en staan er dus ook niet bij stil wat er na hun overlijden moet gebeuren met al die appjes, mails, foto’s en sociale media.
Wie daarover niets regelt, zadelt zijn nabestaanden al snel op met een complexe zoektocht: welke accounts zijn er, zijn die toegankelijk, wat had de overledene ermee gewild? Doen nabestaanden niets met de online accounts, dan staan de data voor altijd online en ligt identiteitsfraude op de loer.
Attenderen op digitale nalatenschap
Om mensen te attenderen op het belang van het regelen van de digitale nalatenschap lanceert de Alliantie Digitaal Samenleven de campagne ‘Data na de dood’. Thijs Boontjes schreef speciaal voor de campagne het nummer ‘Bonnie’. Daar is een mooie videoclip bij gemaakt die uitnodigt tot een gesprek over de eigen digitale nalatenschap. Om dat gesprek te ondersteunen heeft de campagne praktische tools en krachtige verhalen verzameld, zoals een stappenplan om de digitale nalatenschap te regelen.
Meer informatie over de campagne ‘Data na de dood’ lees je op Hulp Bij Uitvaart.
Reacties