Digitale aangifte van overlijden: uniformiteit is ver te zoeken
Dinsdag 28 maart 2023Digitaal aangifte van overlijden doen, is een uitkomst. Maar wat zou het fijn zijn, als er tussen gemeenten meer uniformiteit was in hoe je dat als uitvaartverzorger doet. Dat is de opvallendste uitkomst van de enquête die BGNU hield onder uitvaartbedrijven over hun ervaringen met de digitale aangifte van overlijden.
Hoe bevalt digitaal aangifte van overlijden doen?
In de afgelopen zeven jaar hebben steeds meer gemeenten het mogelijk gemaakt om de aangifte van overlijden online te doen. Het WODC – het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum, het kennisinstituut voor het Ministerie van Justitie en Veiligheid – onderzoekt daarom hoe dat ervaren wordt. Omdat de ervaringen van uitvaartbedrijven daarin niet mogen ontbreken, hield BGNU een korte enquête.
Fijn dat het kan!
Vrijwel alle respondenten maakten gebruik van de mogelijkheid om de aangifte van overlijden digitaal te doen. En zagen daar ook de toegevoegde waarde van in. Door digitaal aangifte te doen wordt bespaard op reistijd en wachttijd bij de balie van de gemeente. De aangifte kan bovendien op ieder moment gedaan worden en de facturering is vaak ook gemakkelijker. En natuurlijk zijn minder ritjes naar de gemeente ook winst voor het milieu.
Maar het kan nog beter
Jammer, is dan wel dat het lastig is – of soms helemaal niet mogelijk lijkt – om digitaal aangifte te doen in een gemeente buiten het werkgebied van een uitvaartbedrijf. Voor digitaal aangifte gedaan kan worden, moet de uitvaartonderneming eerst aangemeld zijn bij de gemeente en voor wie ergens incidenteel aangifte doet, blijkt dat niet overal mogelijk te zijn.
En dan zijn er nog de verschillende systemen die gebruikt worden voor de digitale aangifte en de verschillende procedures die gemeenten hanteren voor het verzenden van de akte van overlijden en het verlof tot begraven of cremeren. Die verschillen maken het voor uitvaartverzorgers lastig om digitaal aangifte te doen en het overzicht over het traject te houden.
Op basis van de bevindingen uit het onderzoek pleit BGNU richting onderzoekers en WODC voor meer eenduidigheid in de aangifteprocedures van de diverse gemeentes in Nederland. Deze eenduidige procedure moet veilig en goed toegankelijk zijn en geen onnodige vragen bevatten. Dat zou het werk van uitvaartverzorgers een stuk gemakkelijker maken.
BGNU-leden lezen hier de uitkomsten van de enquête over het digitaal aangifte doen van overlijden.
Reacties