Elton doet het
Maandag 1 augustus 2022BLOG
Na een concertloze levensfase zat ik laatst wat ongemakkelijk weer in een volle zaal. In afwachting van niemand minder dan Elton John. In ‘Brillenland’ (de optiekbranche) waar ik lange tijd heb gewerkt, is Elton een icoon. Een betere branchepromoter was er niet: hij maakte van de bril een sieraad en doorbrak zo het negatieve beeld van de bril.
De link tussen optiek en Elton maakt dat de eerste indrukken van mijn nieuwe branche, de uitvaartbranche, door mijn hoofd gaan.
Het plezier waarmee mensen in de branche werkzaam zijn én ondernemen valt mij het meeste op. Plezier, ondanks de vaak verdrietige omstandigheden. Plezier dat zich vertaalt in heel veel dankbare klanten.
Maar toch merk ik veel ongemak bij mensen buiten de branche als ik aangeef dat ik nu voor de uitvaartsector werk. Hoe goed de ervaringen met onze bedrijven ook zijn, toch zijn wij voor velen een bedrijfstak waar ze niet te veel aan willen denken. Dat stimuleert me om bij te dragen aan een vriendelijkere kijk op deze branche. Dat verdienen we.
Maar laten we dat dan ook onderling doen! Want wat ik ook te vaak hoor is “uitvaartondernemers gunnen elkaar het licht in de ogen niet”. Begrijp me goed ik ben voor concurrentie, tussen ondernemers en zelf tussen verenigingen. Maar gezonde concurrenten weten ook wanneer het loont om samen op te trekken. Zo werd Elton zelfs op bejaardenleeftijd razend populair bij onze jeugd door zijn samenwerking met Ed en Dua.
Dus weet me te vinden als je samen iets moois wil bereiken voor deze branche. Want waarom moeilijk doen als het samen kan?
Brigitte Wieman
directeur BGNU