Ga door naar hoofdcontent
NieuwsNieuwe stappen in geschillenbeslechting uitvaart

Nieuwe stappen in geschillenbeslechting uitvaart

Vrijdag 25 april 2025

BLOG

De uitvaartbranche heeft haar eigen Rijdende Rechter van de vorm van de Ombudsman Uitvaartwezen. Deze geeft een bindend advies aan partijen die er samen niet uitkomen. Maar zo’n bindend advies is eigenlijk een laatste redmiddel. De SKLU, de stichting die de geschillenbeslechting in de uitvaartbranche faciliteert, onderzoekt nu of ook andere middelen ingezet kunnen worden om een uitvaartgeschil op te lossen of te voorkomen.

Een geschil in de uitvaart wijkt op vele punten af van een geschil in andere sectoren. Zo kan een lopend geschil het afscheid nemen en rouwen flink verstoren. En ook qua oplossingen werkt het anders. Je kan een uitvaart na afloop niet repareren; laat staan een nieuwe aanbieden. Een uitvaart is eenmalig.

Gelukkig zijn de meeste nabestaanden zeer tevreden over het verloop van een uitvaart. Maar soms gaat er toch iets mis, of loopt het anders dan de nabestaanden hadden verwacht. Natuurlijk ga je dan in gesprek en kijk je samen of er een oplossing mogelijk is die recht doet aan de situatie.

Kom je er niet uit, dan kan een bindend advies uitkomst bieden. Vooraf moeten beide partijen dan verklaren zich te zullen houden aan het advies. De Ombudsman Uitvaartwezen brengt in de uitvaartbranche als deskundige en onafhankelijke derde dan zo’n advies uit.

Maar voordat je overgaat tot het inschakelen van iemand die boven de partijen staat, kunnen partijen er misschien met wat hulp ook samen uitkomen. Hulp die de vorm kan aannemen van informatieverstrekking, advies, bemiddeling of zelfs mediation.

De SKLU onderzoekt nu op welke manier dit aan nabestaanden en uitvaartondernemers kan worden aangeboden. Vanuit de BGNU ondersteunen we dit van harte en werken we hard mee om dit mogelijk te maken. Want een snelle en gedragen oplossing maakt dat iedereen verder kan.

Brigitte Wieman
Directeur BGNU


N.B. Je wilt het niet op geschillenbeslechting laten aankomen. Een klacht oplossen vraagt aandacht en doe je niet op routine. Je kunt er dan ook best mee worstelen. Intervisie kan je helpen om ruimte te maken voor dilemma’s zoals die rond klachten spelen. Benieuwd wat intervisie voor jou als uitvaartondernemer kan betekenen? Lees de ervaringen van Igor Peusen en meld je aan voor intervisie voor uitvaartondernemers.

Reacties

    Plaats een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Vereiste velden zijn gemarkeerd met *