Ongewenst gedrag voorkomen doe je zo!
Donderdag 19 januari 2023Ongewenste omgangsvormen en seksuele intimidatie waren “hot items” in 2022: de media beschreven omgangsvormen uit met name de sport- en mediawereld die niet door de beugel kunnen. Er is geen reden om aan te nemen dat zulke gedragingen in andere werksituaties niet voorkomen, dus: hoe ga je daarmee om, en hoe kun je ongewenste omgangsvormen en seksuele intimidatie binnen jouw uitvaartonderneming voorkomen?
Geen ongewenst gedrag in mijn uitvaartonderneming!
Een sterke hiërarchie, een machocultuur en een losse manier van met elkaar omgaan zijn in een organisatie risicofactoren voor ongewenst gedrag. En ongewenst gedrag op de werkvloer kan vergaande gevolgen hebben. Denk aan stress bij medewerkers, psychische en lichamelijke klachten, en – als gevolg daarvan – ziekteverzuim. Maar onveilig voelen op de werkvloer zorgt ook voor minder goede dienstverlening en uiteindelijk een verhoogd personeelsverloop. Kortom: ongewenste omgangsvormen wil je niet in jouw uitvaartonderneming. Niet tussen je medewerkers onderling, en niet tussen medewerkers en bijvoorbeeld nabestaanden.
Wat te doen tegen ongewenste omgangsvormen?
Dus wat te doen? Je zou kunnen beginnen met de Zelfinspectietool werkdruk en ongewenst gedrag van het ministerie van SZW. Daarmee kun je zicht krijgen op de psychosociale arbeidsrisico’s zoals pesten en seksuele intimidatie in jouw uitvaartonderneming.
Om verder aan de slag te gaan met dit thema kun je gebruik maken van de informatie op bgnu.nl; zoek bijvoorbeeld eens op “pesten”. Zo vind je snel informatie over de impact van pesten en seksuele intimidatie op de werkvloer, hoe je het herkent en hoe je erop reageert. En BGNU-leden vinden er praktische tips voor het opstellen van een gedragscode om ongewenste omgangsvormen tegen te gaan. Natuurlijk vind je op de site ook informatie over gerelateerde onderwerpen zoals ziekte en duurzame inzetbaarheid.
De belangrijkste tip voor goede omgangsvormen is misschien wel: doe het als leiding gevende niet alleen, maar samen met je medewerkers. Samen bouw je aan een omgangscultuur waar pesten en seksuele intimidatie minder kans hebben. En voorkomen is beter dan genezen!
Reacties