Zijn er straks nog mensen in loondienst?
Vrijdag 8 maart 2024BLOG
Tijdens het cao-overleg komen er veel cijfers op tafel. Loonstijgingen, doorrekeningen, maar ook cijfers over de branche.
Zo is het aantal uitvaartondernemingen in de afgelopen 15 jaar met ruim 150% gegroeid. Het gemiddelde aantal uitvaarten per uitvaartonderneming is gehalveerd. En inmiddels hebben 77% van de uitvaartondernemingen geen mensen meer in dienst.
De groei van het aantal bedrijven zonder personeel is zeker geen trend die alleen in de uitvaartsector plaatsvindt. Ook in de zorg, de bouw, het onderwijs en vele andere sectoren zie je deze gestage verschuiving van werknemerschap naar ondernemerschap. Begin dit jaar gaven CBS en de Kamer van Koophandel aan dat steeds meer jongeren eigen baas worden. We kunnen inmiddels dus wel stellen dat dit een structurele verandering is die past bij de tijdsgeest. En dat is goed.
Maar in deze ontwikkeling moeten we juist ook oog houden voor die ondernemers die het risico van werkgeverschap toch aandurven. Hun maatschappelijke rol is groot. Niet iedereen wil en kan eigen ondernemer zijn. Zij bieden werkgelegenheid, zekerheid en zorgen dat mensen zich in het vak kunnen ontwikkelen.
Daar gaat het gesprek aan de cao-tafel dan ook over. Hoe zorg je voor bestaanszekerheid van zowel medewerkers als bedrijven met personeel? Want zonder deze bedrijven is loondienst niet mogelijk.
Dit gesprek is nog niet afgerond op 1 maart, het moment dat de cao 2022-2024 afloopt. Wil je weten wat je in afwachting van de nieuwe cao als werkgever nu het beste kan doen? Kijk dan op de website van BGNU bij het thema cao uitvaartbranche.
Brigitte Wieman
Directeur BGNU
Reacties
Peter van Schaik
26 maart 2024Kortom, als de grote ondernemingen af willen van de moordende concurrentie van alle zzp’ers kunnen ze beter niet investeren in allerlei entry-barrières als keurmerken en opleidingsvereisten maar een betere CAO voor de eigen werknemers.
Mijndert Rebel
27 maart 2024Dat is dan wel weer lekker kort door de bocht Peter. Zonder kwaliteitsborging laat je consumenten die maar een paar keer per mensenleven gebruik maken van de diensten van een uitvaartverzorger gewoon aan hun lot over in een bijzonder kwetsbare situatie.
Scholing en kwaliteitseisen geven kaders waarin dienstverlening moet plaatsvinden, dat staat concurrentie niet in de weg.
Oneerlijke concurrentie ontstaat bijvoorbeeld wel wanneer de ene partij zich aan regels van een CAO of Arbeidstijdenwet moet houden en de ander niet of dat de naleving niet gecontroleerd wordt bij bedrijven die er niet aan willen voldoen.
Investeren in de juiste beloning voor mensen helpt natuurlijk wel om mensen een dienstverband aantrekkelijk te laten vinden.